Hakkari serhat şehir.

Bir yanında İran,

Öte yanında Irak.

En uçlarda ise;

Çukurca’sı Irak’a,

Yüksekova İran’a komşu.

Yaylaya göçler başladı.

O yayladan bu yaylaya

Çan sesleri ile sürüler

gezer gezer otlanır.

Yaz sonu koyunlar kırpılır,

Yapağılar yün olur,

Kirmanlarla eğrilir.

Ceviz kabuğu,

Runas otu,

Şilamar (sütleğen)

Bareş,Tırşok,

Soğan kabuğu,

Nar kabuğundan

doğalboyalar…

Genç, sanatçı kızlarımızın

hünerli ellerinde

ilmek ilmek

Halıya, kilime,Kolan’a,

Beşiğe,Parzum’a,

Heybeye,Tuzluğa,

Suzaniye ve Bahtiyari’ye…

Anadolu Kilim Tarihi

M.Ö. 6000’ler dayanır.

Arkeolojik kazılarda

Bulunan iğler,ağışak ve

kirmanlar kanıt.

Mazman tezgahlar,

dokunan kilimler

kirmanların sesi,

tak tak tak…

Kilim bir tablo olur

tezgahta.

KİLİM MÜZESİ ŞART

Çeşit çeşit motifler.

Keçiboynuzu,

Kurtağzı,Çengel,

Şimbukik,Akrep,

Sarya’nın gülü ya da

eli belinde motifi.

Daha onlarca motif.

Dokuma değil sanki

tam bir sosyal-kültürel

tarih kitabı.

Hakkari’nin kilimleri adlarını

Çılgül( kırk gül ) kilimi  gibi

adını doğadan,

Ertuşi,Gevdan kilimleri

yöreaşiretleinden.

Gülgever kilimleri

Gever (Yayla, çadır)

Yüksekova’nın eski adından.

Gülhezar(Bin gül),

Hevçeker (nadide),

Herki ,Şamari kilimleri.

Hepsi birbirinden değerli.

Lüleper kilimleri

Bir de Gülsarya( Sarya’nın gülü)

Sarya çok sevilen bir kadın adı.

Elibelinde motifinin öteki adı

Gülsarya.

Analık, doğurganlık,

neşe,saadet ve uğuru temsil eder.

Ya Lüleper kilimine ne demeli.

Yüksekova’nın sulak alanlarında

Yetişen nilüfere benzer çiçek adı

Lüleper.

Sarı, beyaz, kırmızı çiçekleri.

Lüleper kilim motifleri

muhabbet kuşu sanki.

Hakkari kilimleri müzelik.

Kendine özgü çeşit çeşit.

Ekonomik,

Sosyal ve kültür aracı kilimler

Korunmalı,

Yaşatılmalı.

Yanarım yanarım göremedim

Hakkari’deki etnoğrafya müzesini.

Çünkü tamir işi ne kadar sürer bilmem,

Bi da görürmüyüm ki?

Hakkari Kilim müzesi kurulmalı.

Sosyal-kültürel tarih yaşatılmalı.