*1980 Darbe sonrasında Batman’ın ‘İl Düşü’nün gerçekleşmesi için Batman’ın ilk günlük gazetesi Çağdaş üzerine düşeni yapan tek gazeteydi. Dönemin Belediye Başkanı ve eski Milletvekili Ataullah Hamidi, Batman Çağdaş’ın düzenlediği ‘Batman İl Olsun’ imza kampanyasına destek vermişti…
*Her yılın 16 Mayıs tarihi gelince; bu sütunlarda ‘Batman’ın İl’ olma serüvenini yazıyoruz. Dilimiz döndükçe gelecek kuşaklara 16 Mayıs 1990 tarihinin, bir dönemin sonunu olduğunu anımsatmaya devam edeceğiz. Çünkü, Batman öyle kolay ‘İl’ olmadı…
“BATMAN İL OLSUN” KAMPANYASI
Batman, bugün ‘İl’ oluşunun 32’nci yıldönümünü kutluyor.
Petrolün başkenti için önemli gün.
Hiç unutmuyorum; dönemin Cumhurbaşkanı merhum Turgut Özal, 1989 yılında Aksaray’ı 68, Bayburt’u 69, Karaman’ı 70 ve Kırıkkale’yi de 71 plakalarıyla Türkiye’nin yeni ‘İl’leri yapmıştı.
Yukarıda isimlerini yazdığımız dört ‘İl’den de nüfusu büyük Batman’ın ‘İl’ olabilmesi için 1984 ila 1994 yılları arasında yerel yönetime damgasını vuran eski Başkan Ataullah Hamidi ile harekete geçen Batman Çağdaş kurucusu ağabeyim merhum Enver Arslan’ın başındaki gazete emekçileri “Batman İl olsun” imza kampanyası düzenlemişti.
O yılların en anlamlı ve en büyük destek gören kampanyaya kimler destek vermemişti ki?
7’den 77’ye Batmanlıların destek verdiği ‘İmza Kampanyası’nda topladığımız 20 bin imzayı dönemin İçişleri Bakanı Abdulkadir Aksu’ya göndermiştik.
‘Batman İl olsun’ imza kampanyası amacına ulaşmıştı.
1990 Öncesinde dönemin Cumhurbaşkanı Turgut Özal, eski Belediye Başkanı Ataullah Hamidi’nin ağabeyi ANAP Milletvekili Kutbettin Hamidi’ye “Sabırlı olun, Batman yakında il olacak” mesajını veriyordu…

“VERİN RAFİNERİYİ, ALIN ‘İL’İ…”
Yıl, 1989’du…
Yerel seçimler öncesinde Batman Cumhuriyet meydanında merhum Turgut Özal, Batmanlılara seslendiğinde Başbakan’dı.
Eski Cumhurbaşkanı Özal, 1983 ila 1989 yılları arasında da Başbakanlık yapmıştı.
Yerel seçimler öncesinde Batmanlılardan destek isteyen Özal’a, Batman’ın eski simalarından ve iş insanı merhum Ahmet Evrensel, gür sesiyle bağırıyordu; “Batman’ı ne zaman İl yapacaksınız? İl olmak bizim de hakkımız…”
Merhum Özal, kalabalığın sustuğu anda Türkiye’nin ilk rafinerisine bakıp konuşmuştu;
“Batman’ı da ‘İl’ yapacağız ama bir şartla… Rafineriyi verin, size ‘İl’i verelim…”
Merhum Özal, Batman’ı ve Batmanlıları seviyordu.
Güneydoğu’ya yaptığı her gezide önceliği memleketi kadar Batman’a verirdi.
Petrolün başkentini ‘İl’ yapma hazırlığında olan merhum Özal, Batman ile birlikte Şırnak’ı da ‘Asayiş’ yönünden ‘İl’ yapmıştı…

SİİRT’TEN KOPMAK KOLAY OLMAMIŞTI
Siirt, 16 Mayıs 1990 tarihinde iki ‘İl’ doğurmuştu.
Biri Batman, diğeri Şırnak…
Batman’ın ‘İl’ olmasında emeği büyük olan eski Belediye Başkanı ve Milletvekili Ataullah Hamidi, 1990’da Türkiye’nin yeni illeri olan Batman ile Şırnak’ın ‘haritasını’ tabiri caizse kendi elleriyle çizmişti.
Biri petrol, diğeri kömürle bilinen kent, Siirt’ten kopmuştu.
Yıllarca Siirt’in gölgesinde kalan petrolün başkenti Batman’ın Siirt’ten kopması hiç de kolay olmamıştı.
Büyük mücadeleler sonucu; Batman Türkiye’nin ‘72’nci İl’i olmuştu.
16 Mayıs 1990 tarihinde Batman’ın ‘İl’ kararı TBMM’den geçince; dönemin Siirt, Muş ve Mardin’in bazı Milletvekilleri ‘itiraz’da bulunmuştu ama Milletvekillerinin çoğunluğu ‘Batman’ın ‘İl’ olmasına ‘evet’ demişti.
Batman’ın 15’nci Valisi Hulusi Şahin, yeni görev yeri Malatya’ya gitmeye hazırlanıyor.
Nereden nereye…
Kısacası; Batman’ın ‘İl’ olması kolay olmadı.
Bu şehrin ‘İl’ olmasında emeği geçenlere bir kez teşekkürler.
Darısı, Batman’ın ‘Büyükşehir’ olmasında…
Sağlıkla kalın…
Next