Bu kentin en önemsediğim sembollerinden birisi ‘Mereto dağı’dır. Güneydoğu’nun en yüksek dağı olan ve Sason ilçemiz kırsalında yer alan Mereto Dağı, 2973 metre yüksekliği ile Bitlis, Batman, Muş, Siirt, Bingöl ve Diyarbakır sınırlarındaki topraklardan rahatlıkla görülmektedir.

Bahse konu 6 il dışında Mardin kırsalından da görüntülendiğine dair duyumlarım vardır. Bu güzelim dağın büyüleyici güzelliği yüksekliğinden, uçurumlu yollarından, endemik bitkilerinden ve şu Temmuz sonuna yaklaştığımız günlere rağmen kuzey yamaçlarındaki metrelerce kar birikiminden almaktadır…

Köşemin adı Mereto ve ben adeta bu dağın hastasıyım…

Mereto Dağı, Van Erek Dağı’nın yüksekliği 3 bin 200 metre, Artos dağının yüksekliği 3 bin 550 metre, daha nice üç bin metreyi aşan dağlardan daha heybetli duruyor ve tırmanışı da daha zorlu.

Zirvesindeki Manastır ve Kilisesi ile ayrıca tarihi ve kültürel değerimiz olan Mereto Dağı’nın turizme kazandırılması görüşünü yıllardır savunmaktayım.

Dünkü yerel basınımızda Sason ve Kozluk kaymakamlarının Mereto Dağı tırmanışları ile ilgili haberler yer almıştı. Kaymakamlarımızın bu dağımızla ilgili güzel beyanlarını okuduğumda bir kere daha Mereto Dağı konulu yazı yazmak istedim. Arşivimdeki Mereto Dağı ile ilgili yazılarımı ararken, tam bir yıl önce bugün, yani yine 22 Temmuz 2019 tarihinde bir yorumuma denk geldim ve ‘Süphanellah’ dedim…

SASON KAYMAKAMINDAN ÇARPICI SÖZLER…

Zaten tesadüf demiyorum ancak böyle tevafuk mu olur diyerek şaşırdım. Eğer ilçe yöneticilerimiz Mereto dağına tırmanarak haberlere konu olmasalardı bu mevzuda yazı yazmayacaktım. Ancak tam da bir yıl önce yine Mereto Dağı ziyaretlerini değerlendirmişim, ilginç değil mi?

Yerel basınımızda yer alan şu bilgi beni hem sevindirdi, hem de heyecanlandırdı: “Sason Kaymakamı Abdullah Özadalı, beraberinde Kozluk Kaymakamı Osman Bilici, Batman İl Müftüsü Turgut Erhan, Sason İlçe Jandarma Komutanı Binbaşı Muhammed Topal, bazı kamu ve sivil toplum kurumu temsilcileri ile 2 bin 973 metre yüksekliğindeki Mereto'ya tırmandı. Mereto dağına ilk defa çıktığını belirten Sason Kaymakamı Abdullah Özadalı, ‘Gerçekten parkur çok güzel bir parkur. Hala Temmuzun ortasında her tarafta karları görüyoruz. Keyif verici parkur. Zirvede Meryem Ana kilisesi gibi güzel bir yapının olması insanlara güzel bir sürpriz yapıyor. Bu sürprizde insanları gerçekten çok mutlu ediyor. Bütün doğa seferleri bu parkurda gezmeyi bekliyoruz. Geçenlerde buranın yolunu açmıştık zirveye yakın bir yere kadar. İnşallah en kısa zamanda bu kiliseyi de restore edip, güzelce ışıklandırıp, her taraftan görünen bir zirve yapacağız. Tüm turizm severleri, doğa severleri, tarih severleri Sason'un bu güzel coğrafyasında gezmeye, güzel vakitler geçirmeye, güzel fotoğraflar çekmeye bekliyoruz’ ifadelerini kullandı. Tırmanışa katılan Kozluk Kaymakamı Osman Bilici, ‘Bugün bölgemizle özdeşleşen Mereto dağına çıkartma yaptık. Kozluk, Sason, Bitlis ve Muş’un ortasında 2973 metre rakımlı bir dağımız. Hem bölgenin potansiyelini ortaya çıkarmak, hem de bu anlamlı yerle ilgili mütalaalarda bulunmak için ziyaret gerçekleştirdik. Bölgenin doğa güzelliklerinin çok çeşitli olduğunu, bitki çeşitlerini, doğal yaşamın çok hareketli olduğunu gördük. Bu noktada güzel anılar ve güzel anlar yaşadık. Bölge insanının misafirperverliğini de yakinen gördük bu gezimizde. Bizlere eşlik eden herkese teşekkürlerimizi sunuyoruz’ dedi.”

İlçe kaymakamlarımızın Mereto dağı hakkındaki düşünceleri bizim için önemli ve anlamlı. Çünkü bir gerçeğe dikkat çekiyorlar.

Özellikle Sason Kaymakamı Sayın Abdullah Özadalı’nın oldukça çarpıcı değerlendirmeler yaptığını gözlemledim. Mereto Dağı’nın zirvesindeki Manastırı restore edip ışıklandırma ve turizme kazandırma düşüncesini sonuna kadar destekliyorum.

İl Müftümüz Sayın Turgut Erhan da, Mereto Dağı ile ilgili izlenimlerini anlatırken, oldukça çarpıcı bir tespitte bulunmuş, ifadelerini birlikte okuyalım: “ Özellikle Mereto dağının zirvesinden bakıldığında Bitlis, Muş, Bingöl, Batman, Siirt ve Diyarbakır ova ve dağları âdeta ayaklarınızın altında. Yorucu tırmanış ama enfes bir tabiatla iç içe olmanın huzuru var. Mereto dağının zirvesinden etrafına bakınca, kuzeyi kış, güneyi yaz, doğusu ilkbahar ve batısı sonbahar mevsimini andıracak bitki örtüsüyle insanları cezp ediyor. Yorucu tırmanışı göze alanları müthiş bir tabi güzellik bekliyor.”

Müftümüzün tespitlerine katılıyorum. Dört mevsimi, dört cephesinden izleyebileceğiniz bir dağdır Mereto. Bu meseleyi gündemde tutmak gerekir. O nedenle tam da geçen yıl bugün kaleme aldığım Mereto Dağı ile ilgili yazımdan bazı kesitleri yeniden bilgilerinize sunarak, önerilerde bulunacağım inşallah.