*Şu günlerde kış mevsimi hazırlığı var. Piyasada ilginç manzaralar da olmuyor değil. Batman'ın eski çarşısına komşu olan Cumhuriyet Meydanı ve çevresindeki iş merkezlerinde hareketlilik bir başka. Kuyumcudan sobacıya, Seyyar satıcıdan kümes hayvanları satıcısına kadar esnafın gözü sonbahar alışverişinde…

*Son dönemlerde Batman'ın dört bir yanına doğalgaz ulaştı. 49 Mahalleden 37'sine doğalgaz ulaşınca eskisi gibi de sobalara pek alıcı yok. Fakat yine de kentte soba imalatı yapan esnaf var. Alo Tevşo köy pazarı bitişiğindeki soba imalatçıların yanına yaklaşılmıyor…

SOBA İMALATÇILARININ HALİ!

Eskiden kış mevsimi geldi mi soba imalatçılarında hareketlilik olurdu. Odun-kömür sobalarını ortadan kaldıran doğalgaz, soba imalatçıların da işini olumsuz etkilemiş.

Geçen hafta sonu gazeteci arkadaşımız Şehmus Ustabaşı ile çarşı-pazarın nabzını tuttuk.

Eski çarşının göbeğindeki Ulu Cami ve Alo Tevşo Köy Pazarında esnaflarla ayaküstü sohbet ettik.

Alo Teşvo köy pazarı girişinde karşılıklı iki soba imalatçısı var. Kaldırımlara dizdikleri sobaların son rötuşlarını yapıyorlardı.

Daha sohbete başlamadan orta yaşlı soba imalatçısı, Ustabaşı'yı parmakla gösterdi. Hemen peş peşe sıraladı:

"O arkadaşına söyle, sakın çekim-mekim yapmasın. Geçen yıl da gelmişti. Lütfen benden bir şey yazmayın. Sobaları çekerseniz çekin, kaldırımda duruyorlar. Eğer çekimlik bir şey varsa görüntülü cep telefonlarımız var, size göndeririz…"

Alın buradan yakın.

Orta yaşlı soba imalatçısından istediğimizi alamadık.

Karşındaki genç sobacı imalatçıyla daha selamlaşma faslına geçmeden o da gereken uyarıyı yaptı. O’nun da komşusundan farkı yoktu.

Bu memlekette bir imalatçının yanına yaklaşmak, ürettiği ürününü sormak bile mesele.

Aza ötedeki Lale Cami köşesinde 60 yıllık kalaycının daha işyerinin önüne varmadan uyarıldık. Bir kare çekimine bile o kalaycı nedense izin vermemişti. O kalaycı esnafının da geçmişte bir görüntü yüzünden gazetecilere kızgınlığı vardı.

Köy pazarında eskiye oranla daha modern bir manzara var ama esnafın ön yargısını kırmak bir hayli zor. Herkes birbirine nedense bir birine dolu…

BU KADARINA DA PES

30-40 Yıl öncesinde kentin en hareketli kavşağı Gök Taksi ile Mehtap yol güzergahıydı.

Üç aydır bitirilemeyen o güzergahtaki kaldırım düzenleme ve asfaltlama çalışmaları yüzünden esnaf sıkıntılı.

Karşılarında bazsın mensuplarını gören o güzergâh esnaflarından bir grup, alt yapı çalışmalarından yerel medya sorumluymuş gibi ver yansın etmeye başladı:

“Görevinizi yapmıyorsunuz basın mensupları. Neden bu yol bitmiyor? Kiralarımızı ödemeyecek durumdayız. Bu sorunu manşete taşıyın. Esnafın sorunlarına yeterli yer vermediğiniz için bu çalışmalar da gecikiyor. Görevinizi yapsanıza..."

Gazetenin yolunu tuttuk, elimizdeki makinelerle gazeteci olduğumuzu fark eden 2. cadde esnafından da sesler yükseldi:

"Elektrik kesintileri yüzünden artık bu güzergahı trafiğe kapatacağız. DEDAŞ 2-3 saat süreyle kesintiye gidiyor. Her kış meviminde bu manzarayı yaşıyoruz. Yerel medya eğer bu sorunu sık sık dile getirirse, elektrik sorununa da çözüm bulunmuş olur. Batman basınının bir bölümü ziyaret ve bülten haberleri dışında haber yapmıyor. Sizden sorunlarımızın sık sık işlemensini istiyoruz. Başka da derdimizi anlatacak, merci bulamıyoruz…"

DERT YAKINAN YAKINANA

Batman'ın en eski meydanı olarak bilinen ‘Cumhuriyet alanına’ vardığımızda yine tanıdık bir grup esnafla buluştuk. Onların derdi ise başkaydı. Meydana yapılan çiçekler ile yeşilliğin korunmamasından yakınıyordu çevredeki esnaflar.

"Görüyorsunuz meydanı. 2 Yıldır alana yeni ağaç ve fideler ekildi. Etrafa çim serimi de yapıldı. Maalesef yeşillikleri koruyamadık. Hepsi kısa bir sürede sarardı. O güzelim fidelerin bir bölümü kurudu. Ağaçların etrafındaki su fıskiyeleri zarar gördü. Lütfen sorumlular buraya bir el atsın. Meydan daha güzelleşecek diye umutluyduk ama maalesef ilgisizlik meydanı kaderi ile baş başa bıraktı..."

Meydanın göbeğindeki Merkez Çay Evi’nde çay molası verdik.

Daha oturur oturmaz, meydanda taksicilik yapanlar anlatmaya başladı:

"Uzun süredir burada taksicilik yapıyoruz. Ekmeğimizi bu işten çıkarıyoruz. Yıllar öncesinde burada taksi duraklarının kulübeleri vardı. Geçmişte yöneticiler bize imkan tanırlardı. Yazın sıcaktan, kışın da soğuktan nereye gideceğimizi bilemiyoruz. Çevremizdeki kahveler de olmazsa açıkta kalacağız. İlgililerden kulübe için anlayış istiyoruz. Batman büyüyor. İlçe dönemindeki meydanın o eski güzel ortamı ve estetiği yok. Burada çalışma yapılmış ama taksi durağı yok. Koca İstanbul'da merkezi yerlerde taksi kulübeleri var nedense Batman'da taksi durakları yok..."

TRAFİK MANZARASI…

Kış mevsimi geldi mi bu şehirde cadde ve sokaklar geçit vermez.

Hani derler ya bir memleketin trafiği iyi işliyorsa, o memlekette medeniyet vardır.

Bizdeki şehir içi manzarasına bakıldığında tam bir keşmekeşlik var.

Turgut Özal Bulvarında yürüyoruz.

Trafik ekipleri ve sürücüler arasında bir tartışmaya tanık olduk. Bir sürücü aracını yaya ile engelli güzergahına park edince kıyamet kopmuştu.

Basın mensuplarını karşında bulan sürücü, feryat ediyordu:

"Bu aracı nereye park edeceğim? Hastaneye hasta götürdüm, Mecburiyetten aracımı buraya park ettim. Başka gidecek yer mi vardı?"

Trafik ekipleri ve araç çekici görevlisi, özel otoyu parka çekiyorlardı.

Gazeteyi hazırlamaya saatler kalmıştı. Bir dizi sorun için de adeta boğuştuk. Herkes bir birine sitem edercesine piyasada sitem dolu bir manzara hakimdi.

Sanki memleketin ilgili ve yetkilileri, yerel medya mensuplarıymış gibi herkes yakınıp duruyor.

Biz de bugün köşemizi hak etmediğimiz halde o sitem dolu şikayetlere yer verdik.

Kısacası memleketin manzarası bu…