Hububat yerine beton ektik

Geçen hafta bir ana akım gazetenin sürmanşeti, tam da her zaman yazdığımız haber ve yorumlarımızın ulusal basına yansımasıydı.

Abone Ol

O gazetenin, “Tarlaya beton ektik” manşeti, bir kez daha haklı itirazımızın doğruluğunun teyidi olmuştu. 30 yıl önce Aydınkonak, Binatlı, Tilmerç ve Alkami köylerinin çevresi tamamen hububat alanıydı. Hasat mevsimi gelince yüzlerce insan hasat için tarlada olurdu. Şimdi gözümüzün alabildiğince o ovada çok bloklu yapılar yükseldi. Hâliyle bugünkü yorumun başlığını “Tarlalara beton ektik” koymayı uygun gördük…

Son yıllarda iklim değişikliği zaman zaman verimi düşürüyor, zaman zaman yükseltiyor. Bu yıl aşırı yağışlardan dolayı rekoltede bir yükseliş söz konusu ama buğdayda şimdi de aşırı yağışlardan protein düşüklüğü çiftçiyi kara kara düşündürüyor. Kuşkusuz hububattaki değişim sadece çiftçinin değil, kentte yaşayan herkesin kaybıdır…

KURAKLIKTAN AŞIRI YAĞIŞA

Geçen yıl bu dönemlerde Batman Ovası’nda hububat hasadı bitmişti.

Bu yıl ise aşırı yağışlar hasat mevsimini neredeyse 3 hafta sonraya kaydırdı.

Haziran bitiyor.

Batman Ovası’nda çiftçi hasada yeni başlıyor.

Önceki gün fotomuhabirimiz Reşat Yiğiz ile buğday hasadının başladığı Bêda-Çayüstü Köyü’ndeydik.

Köylüler avuçlarına doldurdukları buğdayın rekoltesinden memnundu ama anlaşılan aşırı yağış bu yıl buğdaydaki proteini düşürmüştü.

Aşırı yağışların önümüzdeki günlerde buğdaydaki protein düşüklüğünü ne oranda etkilediğini uzmanlar kesin olarak netleştirecek fakat önceki gün yolunu tuttuğumuz un fabrikasının operatörleri hiç de iyimser konuşmuyordu:

“Bu yıl rekolteye kimsenin diyeceği yok. Buğday verimi iyi. Bir dönümden 500-600 kg ürün elde eden çiftçi umutlu ama şu anda aşırı yağışların proteini nasıl etkilediğini birkaç hafta sonra göreceğiz. Protein düşüklüğü hâliyle baş fiyatta da oynamalara yol açacak.”

TARLADA HIZLA BETONLAŞMAYA DOĞRU

Geçen yıl Batman tarihinin en kurak yazlarından birini yaşamıştı.

Sıcaklık ortalaması, çevre illere kıyasla en hızlı artan şehir Batman’dı.

Bunun en önemli nedeni hiç şüphesiz yeşil alanların hızla azalması.

Yukarıda isimlerini yazdığımız Ermi, Cegerlu, Tilmerç, Tayyar, Amso, Korik ve İkiztepe köyleri Batman’ın birer mahallesi oldu.

Ekonomik anlamda daha yüksek gelir getirdiğinden dolayı o köylerin verimli tarım arazileri betonlaştı.

Ova betonlaşınca hâliyle sıcaklık da hızla arttı.

Yine geçen cumartesi günü Batman Çağdaş’ın manşeti çarpıcıydı.

Fotomuhabirimiz Reşat Yiğiz’in çektiği, DSİ sulama kanalına komşu olan çok bloklu kareye baktığımızda o verimli ovanın betona nasıl yenik düştüğünü gördük.

Oysa o çok bloklu yapıların yapıldığı yerde bölgenin en kaliteli kırmızı mercimeği, arpası ve buğdayı yetişiyordu.

Meraklıların, yapılaşmanın olduğu o bölgeleri görmelerini öneririz.

O birkaç yıl önce yemyeşil olan geniş tarlaların tamamı hububat deposuydu. Yakında arşivimizdeki resimlerden önceki ve bugünkü fotoğrafları yayımlayacağız.

YERİNDE KENTSEL DÖNÜŞÜM ŞART

Her zaman yerinde kentsel dönüşümün bu şehir için acil bir zorunluluk olduğunu yazıyoruz.

Batman’ın eski mahallelerine bakıldığında; Kısmet’ten Huzur’a, Çarşı’dan Yeni Mahalle’ye kadar 60-70 yıllık yapıların içler acısı hâli görülecektir.

Oysa bu mahallelerde kentsel dönüşüm gerçekleşseydi, Batman Ovası’nda yazdığımız beton yapılar da hızla yayılmayacaktı.

Son yıllarda Batman’ın verimli topraklarının korunmasına yönelik Toprak ve Ekolojik Hayatı Koruma Derneği Başkanı Bedrettin Nasıroğlu’nun verdiği mücadelenin de farkındayız.

Keşke Nasıroğlu gibi birçok çevre de bu duyarlılığın farkında olabilseydi.

Batman Ovası hızla betonlaşıyor.

Son haftalarda verimli tarım arazilerinin korunması için uydu kent projelerinin kayalık bölgelerde yapılmasına yönelik projeleri de takdirle karşıladığımızı yazmıştık.

Ancak tüm bu çabalara rağmen verimli toprağın korunmasına yönelik çabalar yetersiz kalıyor.

Özetle; nihayetinde hepimizin sorması gereken asıl soru şu: Tarlalarımız, bahçelerimiz betonla dolduğunda, köylerimiz yok olduğunda gelecekte neyle besleneceğiz?

Beton mu yiyeceğiz?

Bu nedenle yerinde kentsel dönüşüm projesini zorunluluk gereği acilen hayata geçirmek gerekiyor.